‘Schrijven is: snappen, schrijven, schrappen’. Laatst kwam ik deze uitspraak tegen. Volgens mij is die van Martin van Kranenburg, een van de auteurs van Schrijven voor het brein. Ik werd meteen getriggerd. Inderdaad. Schrijven lukt alleen als je het onderwerp waarover je schrijft en de behoeften van de opdrachtgever, snapt.
Goede input
Dat begint met goede input en een duidelijke briefing. Vervolgens is het aan mij om de juiste vragen te stellen. Natuurlijk is het fijn als ik zelf ook al het nodige over het onderwerp weet, maar als échte generalist vind ik dat niet per se nodig.
Lezersgericht schrijven
Zeker als ik voor een breed publiek schrijf, vind ik het fijn als ik weinig voorkennis heb. Ik kijk met een frisse blik en stel net zo lang vragen totdat ik het helemaal begrijp. Vragen die lezers waarschijnlijk ook hebben. Dit helpt mij om lezersgerichte teksten te schrijven die iedereen na 1 keer lezen snapt.
Kijkje in de keuken
Teksten voor vakbladen laat ik daarom liever aan de specialist over. Ik vind het veel te leuk dat ik tegenwoordig als tekstschrijver overal over kan schrijven. Vroeger, toen ik nog communicatieadviseur bij een financieringsmaatschappij was, schreef ik alleen over leningen. Maar al die verschillende onderwerpen maken mijn werk juist leuk en afwisselend.
Vooral de ‘kijkjes in de keuken’ vind ik ontzettend interessant en leerzaam. En hoe langer ik voor een opdrachtgever werk, hoe meer kennis ik krijg. Zo word ik vanzelf een specialist.
コメント