Hoelang zit jij gemiddeld op een website? Ik meestal niet langer dan een paar minuten. Vind ik niet snel wat ik zoek, dan surf ik weer verder. Heel veel mensen doen dit. Wil jij je bezoekers vasthouden? Dat lukt met deze 3 tips.
Tip 1: schrijf voor scanners
Sinds de komst van internet zijn we ‘scanners’ geworden. We lezen een tekst niet meer van a tot z, maar gaan er ‘diagonaal’ doorheen. Standaard checken we een aantal punten:
- de kop
- de eerste en de laatste alinea
- de eerste en de laatste zin van een alinea
- tussenkopjes
- opsommingen (informatie in ‘puntenlijstjes’ wordt beter onthouden)
- buttons/de call to action
Daar kun jij als schrijver van profiteren. Hoe? Door op díe plaatsen de kern van jouw boodschap te zetten.
Tip 2: breng structuur aan in je tekst
Kies voor korte alinea’s (tekstblokken) van 6 tot 8 regels en zet boven elk tekstblok een informatief tussenkopje. Zo presenteer je je boodschap in ‘hapklare brokken’ en vergroot je de kans dat je bezoekers écht gaan lezen.
Tip 3: hou het simpel
Iedereen wil na 1 keer lezen snappen wat er staat. Dus:
- Kies voor eenvoudige woorden die iedereen kent (B1-taal)
- Wissel korte en (middel)lange zinnen af: 10 tot 12 woorden per zin
- Schrijf het op zoals je het aan je buurman zou vertellen (spreektaal)
- Vermijd vaktermen, behalve als je zeker weet dat je doelgroep ze snapt
- Laat woorden als ‘worden’, ‘kunnen’ en ‘zullen’ weg
Bonustip: check je spelling
Check altijd je spelling vóórdat je je tekst online zet. Het is een kleine moeite, maar het levert je ontzettend veel op. Vertrouwen en waardering van je bezoekers bijvoorbeeld. Want als je website er netjes en verzorgd uitziet, zal de rest ook wel in orde zijn.
Comments