top of page
Zoeken

het nut van constructieve feedback

Ik weet nog goed hoe ik als groentje in de tekstschrijverswereld voor het eerst te maken kreeg met ‘niet constructieve’ feedback. 26 was ik en net gestart als tekstschrijver bij een communicatiebureau. Natuurlijk wilde ik het heel graag goed doen. De feedback op een van mijn eerste artikelen sloeg daarom in als een bom.


‘Ik vind het gewoon niet goed’, was de reactie van mijn opdrachtgever op een tekst waar ik bloedig aan had gewerkt. Ik hing meteen aan de telefoon: wat was er dan niet goed?? Dat kon de dame in kwestie niet uitleggen. Het moest ‘anders’. Meer feedback kreeg ik niet.


Ik was destijds nog een beetje verlegen en durfde tijdens de briefing en het feedbackgesprek niet door te vragen. Bang dat ik te veel kostbare tijd van de opdrachtgever zou innemen. Ik zocht de schuld bij mezelf: misschien had ik het niet goed begrepen …? Met een knoop in mijn maag gooide ik het hele artikel om, zonder dat ik wist wat het probleem was.


Nu, meer dan 20 jaar later, zie ik dit als een waardevolle les. Wat ik toen niet wist, maar nu wel, is dat een duidelijke briefing, concrete input en constructieve feedback essentieel zijn voor een goede tekst. Daarom neem ik tegenwoordig ruim de tijd voor briefings- en feedbackgesprekken. Vooraf maak ik duidelijk wat ik van de opdrachtgever verwacht en wat die van mij kan verwachten.


Met ‘Ik vind het gewoon niet goed’, neem ik geen genoegen. Dat is eerlijk tegenover mezelf, maar ook tegenover de opdrachtgever. Kwaliteit kost tijd. Opdrachtgevers die dat niet begrijpen, kunnen beter een andere tekstschrijver zoeken.




0 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page